I Bergheim er vi opptatt av å knytte tidlig tett og trygg tilknytning, og relasjon til barna.

Personalet i barnehagen er barnas viktigste omsorgs- og voksenperson, nest etter foreldrene. Vi innehar en av verdens viktigste andreplasser (kilde: «Se barnet innenfra», Torsteinson, Brandtzæg og Øiestad)!

Store deler av barnas våkne tid, tilbringes i barnehagen. Barnehagepersonalet utgjør en utrolig viktig rolle i barnas oppvekst.

Vi er tilgjengelige, vi gir kos, omsorg, nærhet, oppmerksomhet, trøst, støtte, grensesetting, og veiledning når barna synes det er vanskelig.

Stødige, trygge voksne, som er anerkjennende og sensitiv i møtet med barna, er viktige kvaliteter i barnehagen vår.

Vi har ansvar for at barna lærer seg å leke, at de blir en god lekekamerat og venn. Barna skal oppleve å være en del av et fellesskap, og at de betyr noe for de andre rundt seg, uavhengig av hva de presterer. Gjennom å være i et slikt miljø utvikler barna gode verdier og holdninger, og innehar god relasjonskompetanse når de begynner på skolen.