For at vi skal kunne være den beste barnehagen har vi noen områder vi fokuserer ekstra på.

Egen kokk

Siden august 2006 har barnehagen hatt egen kokk. Bergheim tilbyr næringsrikt og variert kosthold bestående av varm og kald mat. Vi serverer varmmat til lunsj tre dager i uka og hjemmebakte brødvarer med sunt og godt pålegg de to andre dagene. Til frokost får barna havregrøt med ulike pureer, og knekkebrød med ulikt pålegg. Vi serverer også ettermiddagsmåltid med variert innhold. Se menyen for detaljer.

Kun på turdagene trenger barna å ha med seg matpakke. Barna synes det er stas å kunne ha med egen matpakke på turene, derfor er barnehagen bare 98 % matpakkefri.

Barna venner seg til å spise næringsrik og variert varm- og kald mat. I tillegg til god kvalitet på maten, vektlegger vi å bruke god tid ved måltidene, hvor samtalen og det å hjelpe hverandre står i fokus.

Variert og utfordrende utemiljø

Barnehagen er så heldig å ligge i landlige og vakre omgivelser oppe på Bergheim. Selv om det bare tar 10 minutter til byen, så har vi Estenstadmarka og Dragvollskogen i umiddelbar nærhet. Avdelingene har fast turdag i uka, i tillegg til at grupper av barna, hele barnehagen eller enkelte avdelinger drar på turer også utenom.

Barna skal bli kjent med nærmiljøet til barnehagen, lære å ferdes i skog og mark, være ute i all slags vær året rundt og få erfaringer med utfordrende underlag og terreng gjennom 4 årstider.

Utfordrende innemiljø

Barna behøver stor variasjon i utfordringene miljøet i barnehagen gir dem i det daglige. Bergheim har eget aktivitetsrom med muligheter for klatring, løping, balansetrening, ballspill, regelleker osv. I tillegg har vi eget bibliotek/eventyrrom, IKT- rom og grupperom der barna kan søke seg bort i mindre grupper når de ønsker det.

Barnehagens mål er å ivareta barn i ulike alderes behov for fysiske og motoriske stimuli. I tillegg skal de utfordres sansemessig og intellektuelt, samtidig som de skal ha mulighet for ro og rekreasjon i hverdagen.

Dette ivaretar vi gjennom å tilby et nytt, variert og spennende innemiljø!